coaching,  Persoonlijk,  Spiritueel,  Zelf liefde

Meer rust in je hoofd, hoe doe je dat?

We kennen allemaal wel dat moment dat er zoveel gaande is waardoor je het overzicht compleet verliest. Of dat je niet meer kunt filteren welke informatie nou wel of niet relevant is. Kort gezegd, er is geen rust meer te vinden in ons hoofd. Veel onrust of stress kan er voor zorgen dat je niet meer goed kunt slapen, je niet meer goed kunt focussen en je veel aan het piekeren bent. Ik ga met je kijken hoe je wat meer rust kunt creëren in jouw hoofd.

Wat we vaak niet doen, maar wel ontzettend helpend kan zijn, is praten over dat wat je bezig houdt. Door alle gedachten uit te spreken gaan ze uit je hoofd en kan je beter relativeren. Vaak is het zelfs zo dat wanneer je je eigen piekergedachten uitspreekt je in het uitspreken zelf al opmerkt dat het minder groots is dan je in eerste instantie dacht.
Zoek iemand die jij volledig vertrouwt en uit hier dat wat jouw hoofd zo vol maakt. Heb je professioneler advies nodig of heb jij niemand in jouw omgeving die je genoeg vertrouwt, schroom dan zeker niet om professionele hulp in te schakelen.

Je hoofd kan ook overvol zitten omdat je niet tot voldoende ontspanning komt. Je gaat maar door, staat altijd aan. Probeer eens een periode niks te doen, leg die telefoon weg, schakel de meldingen uit. Op de momenten van niks doen hebben jouw hersenen de optimale tijd voor het verwerken van prikkels. Jij wat rust, jouw hoofd wat tijd voor verwerken, zodat je hierna weer aan de slag kunt. Maar niet te hard van stapel lopen natuurlijk!

Rust vinden in meditatie kan ook een hele fijne zijn voor jou. Hierbij hebben jouw hersenen tijd voor prikkel verwerking en jij laadt ondertussen ook jouw mentale batterij op. Zelf ben ik sinds kort ontzettend fan van yoga nidra.  Nee je hoeft hierbij je yoga outfit niet aan en jezelf ook niet in vreemde posities te wurmen. Je gaat comfortabel liggen, zet de yoga nidra sessie aan en volgt de aanwijzingen die je hoort. Je kunt yoga nidra sessies vinden bij o.a. the house of deep relax.

Journaling zou ook een goede optie kunnen zijn om jouw hoofd leeg te kunnen maken. Hierbij ga je dagelijks 5 a 15 minuten aan de slag met schrijven in jouw persoonlijke journal. Je kunt terugkijken op je dag, beschrijven waar je je vandaag het meest druk om maakt, maar ook de positieve aspecten als de dingen waar jij vandaag dankbaar voor bent of gelukkiger door werd. Opschrijven van aspecten in je hoofd geven jou de ruimte tot verwerking. Dit is net als met spreken, door het uit je hoofd te laten is er meer ruimte ontstaan voor het verwerkproces.

Heb jij nog aanvullingen voor het legen van je hoofd? Laat ze vooral achter in de reacties.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *